interne communicatie podcast

Interne communicatie podcast

Een podcast is een krachtig middel voor interne communicatie. Denk aan updates vanuit het management, kennisdeling, leren en ontwikkelen, interviews en inspirerende verhalen van collega's.


Een podcast is niet alleen geschikt voor het delen van complexe informatie. Het is ook een uitstekende manier om gevoelige berichten te leveren die meer nuance en context nodig hebben.


Je biedt je medewerkers een 1 op 1 luisterervaring. Hiermee breng je de boodschap op een effectieve én persoonlijke manier over. Ook behoud je meer controle en voorkom je daarmee verkeerde interpretaties van je boodschap.

Voorbeelden interne communicatie podcast

Organisatie nieuws

Deel belangrijk nieuws rondom je bedrijf dat relevant is voor je medewerkers.
Lees meer

Medewerkersverhalen

Inspireer medewerkers met mooie interviews en verhalen.
Lees meer

Gevoelige onderwerpen

Bijvoorbeeld gevoelige politieke ontwikkelingen rondom je bedrijf.
Lees meer

"Crisiscommunicatie is ook intern van groot belang."

bedrijfsnieuws delen podcast

Organisatie nieuws

Deel in een korte podcast het laatste nieuws over je organisatie, zodat iedereen bij blijft. Of kies je voor een informele uitzending en voeg je bijvoorbeeld wat humor toe? 


Een korte podcast met een samenvatting van het laatste nieuws is handig voor medewerkers die snel op de hoogte willen zijn. Aan de andere kant kan een langere uitzending met wat humor ook nuttig zijn om een meer ontspannen sfeer te creëren en de betrokkenheid van medewerkers te vergroten.


Houd teams up-to-date met het laatste nieuws over je organisatie op een creatieve en innovatieve manier. Dat draagt bij aan het creëren van een positieve en motiverende werkcultuur.
verhalen delen van medewerkers podcast

Verhalen van medewerkers

Bied medewerkers de mogelijkheid om hun persoonlijke verhalen en successen te delen. Dit stimuleert een open bedrijfscultuur en diepere connectie tussen medewerkers.


Hoe heeft die ene collega bijvoorbeeld een belangrijk project gemanaged? Of wat kunnen we leren van die ene medewerker die een tijdje thuis zat met een burn-out?


Het is natuurlijk afhankelijk van je organisatiecultuur, maar het delen van emotionele verhalen van medewerkers draagt bij aan het creëren van een meer inclusieve en respectvolle werkomgeving. Medewerkers voelen zich gewaardeerd en gehoord. Dat versterkt de samenwerking en een gevoel van samenhorigheid.

Interne crisiscommunicatie met podcast

Breng gevoelige berichten met nuance

Belangrijke thema's hebben ook invloed op je medewerkers. Zijn er maatschappelijk gevoelige thema's gaande zoals genderneutraliteit of institutioneel racisme?

Als organisatie wil je laten zien dat je maatschappelijk betrokken bent. Hiervoor is interne communicatie nodig dat een brede context schetst en nuance biedt.

Een podcast bied je medewerkers een plek om met elkaar in gesprek te gaan. Dit medium is een stuk persoonlijker dan een persbericht of een geregisseerde video. Dat komt door de 1 op 1 setting met jou en de luisteraar. De inhoud komt minder hard over. De focus gaat naar de inhoud, en minder naar het beeld. 

Gemiddeld luistert iemand tussen de 30 en 50 minuten naar een podcast. Zet dat maar eens af tegen een stuk tekst wat ongeveer 1 minuut leestijd heeft. 

crisiscommunicatie met een podcast

Crisiscommunicatie

Komt je organisatie negatief in het nieuws? Krijg je te maken met een calamiteit of grote crisis?

In dit geval wil je snel reageren en je medewerkers op de hoogte stellen van de situatie. Dat voorkomt veel onrust en pijnlijke momenten als ze informatie over hun eigen organisatie uit de pers moeten lezen.

Voordelen van een interne podcast voor crisiscommunicatie:

  • De mogelijkheid om snel en regelmatig updates te geven
  • Communiceren vanuit 1 centrale plek waar alle updates geclusterd zijn
  • Persoonlijker dan een e-mail of statisch nieuwsbericht
  • Met de juiste toon en inhoud wekt een stem meer vertrouwen 
  • Medewerkers kunnen vragen stellen die je persoonlijk kunt beantwoorden
  • Open en transparant communiceren

  Een zorgeloze podcast ervaring

FlowTalk is een full-service interne podcast agency die je helpt bij het maken van een succesvolle interne podcast. Onze focus ligt op de lange termijn, omdat we geloven dat podcasten een constant verbetertraject is.


Onze achtergrond ligt in het helpen van grote organisaties met corporate marketing & communicatie. Denk hierbij aan strategisch advies, interne communicatie en merkbeleving.


Hiermee helpen we je om een succesvolle interne podcast te maken die past bij jouw doelstellingen en de behoeften van jouw medewerkers.


Plan een strategiegesprek

Onze services

Podcast strategie
Podcast concept
Professionele opname en editing
Script, jingle en edit
Interne podcast distributie