Interne podcast strategie

Interne podcast strategie

Na de kennismaking is het tijd voor de interne podcast strategie. In deze fase gaan we dieper in op je organisatie en je doelen. Maar ook het onderscheidend vermogen van je podcast is belangrijk in deze fase.

We zoomen dieper in op de luisterdoelgroep. Wie zijn ze? Welke problemen ervaren ze? Wat speelt er op de werkvloer? 

"Een Podcast Strategie moet naadloos aansluiten op je luisteraar."

doelstelling bepalen interne podcast

Deep-dive in je luisterdoelgroep

Wil je ervoor zorgen dat jouw interne podcast echt aanslaat bij je luisterdoelgroep? Dan is het tijd voor een diepe duik in hun wereld. 


Met onze deep-dive tactiek komen we erachter wat er speelt bij je luisterdoelgroep. We onderzoeken samen wat er speelt en hoe we dit omzetten in relevante onderwerpen en podcast formats. De strategie is de fundering van je podcast

strategiegesprek interne podcasts

Bestaansrecht van je podcast

Waarom bestaat de podcast? Welke toegevoegde waarde heeft het aan het leven van jouw luisteraar? Tijdens de Interne podcast strategie bepalen we dit. We kijken naar het onderscheidend vermogen van de interne podcast ten opzichte van je andere interne middelen. 


Een podcast vraagt namelijk om een andere benadering dan bijvoorbeeld tekst. Er komt meer emotie, gevoel en beleving bij kijken. 

vraag en antwoord interne podcast

Richting bepalen

Zodra we weten wat je organisatie wil en hoe de belevingswereld van je luisterdoelgroep eruit ziet, gaan we bepalen welk concept hier het beste bij past. 


Wordt het een interview setting met een host? Betrekken we collega's uit de organisatie? Gaan we voor extra beleving met sound effects en een storyteller


Tijdens de interne podcast strategie bepalen we welke richting we opgaan. 

Creatief podcast concept

Volgende fase: creatief concept

Als de fundering staat gaan we over naar de volgende fase. Het creatieve concept. Hierin bepalen we het script, de onderwerpen, het format en de look & feel van je podcast. 

Klaar voor meer flow in je organisatie?

Veelgestelde vragen Interne Podcast Strategie

Maken jullie ook een script voor elke podcast?

Jazeker. Wij maken een script voor je podcast. Dit script stemmen we af op de fundering die we hebben bepaald tijdens de interne podcast strategie.

Kunnen jullie ook een host regelen?

Ja, dat kan zeker. Maar wij werken ook graag met talenten binnen de organisatie die een rol als host kunnen invullen. Met de goede begeleiding vanuit ons kunnen we er iets moois van maken.

Hoeveel gesprekken zijn er nodig voor de interne podcast strategie?

In 1 gesprek komen we een heel eind. Dat komt omdat we gebruik maken van vaste tactieken die snel een beeld geven van je luisterdoelgroep. Het doel is dat we zoveel mogelijk te weten komen, zodat we genoeg input hebben voor onderwerpen en het creatieve concept.

Hoelang duurt het voordat de eerste podcast live staat?

Wij kunnen snel schakelen. Als er urgentie is kan er binnen 2-3 weken een podcast live staan. Bij crisiscommunicatie zelfs nog eerder.. Maar we nemen graag even de tijd om alles goed neer te zetten.