Werkgeluk vergroten
Ik herinner me een kaartje die ik ooit zag hangen in een bedrijf. Geschreven door een medewerker. Op dit kaartje bedankte de medewerker haar 'baas' voor het feit dat hij zo'n goede werkgever is.
Waarom?
Ze kreeg vrij wanneer ze daar behoefte aan had.
Ze had ook een hele goede reden.
Haar vader lag op sterven. En ze mocht bij haar vader zijn die op sterven lag.
De 'baas' gaf haar vrij, ook al was het ontzettend druk.
Vol dankbaarheid liet ze via het kaartje weten hoe belangrijk dat voor d'r was. En hoe erg ze dat waardeerde.
Je bent hier misschien omdat je het werkgeluk van je organisatie wil vergroten.
Aan bovenstaand voorbeeld kun je merken hoe belangrijk het is dat je op cruciale momenten er voor je medewerkers bent.
Maar hoe doe je dit?
En wat zijn de belangrijkste punten om vandaag mee te starten?
We behandelen het in deze blog.
1. Waarom werkgeluk vergroten bovenaan je prioriteitenlijst moet staan
Ik kan me voorstellen dat werkgeluk niet het eerste is waar je als organisatie aan denkt. Dat komt vaak omdat het een beetje vaag klinkt. En het draagt indirect ergens aan bij, in plaats van direct.
Hiermee bedoel ik dat je erin investeert, maar dat het niet 'direct' iets oplevert. En dat klopt. Investeren in werkgeluk doe je voor de lange termijn. Om een goed, gezond en duurzaam bedrijf te bouwen.
Toch zijn er zat wetenschappelijke studies gedaan naar de invloed van werkgeluk.
Even een paar feiten.
Reden 1: gelukkige medewerkers presteren beter
Gelukkige medewerkers zijn ongeveer 12% productiever. Dit blijkt uit een meta-analyse van de University van Warwick ( bron). En als je logisch nadenkt is dat niet zo gek. Als je goed in je vel zit voel je je ook veel creatiever, fitter en beter.
Reden 2: gelukkige medewerkers blijven langer
Dat blijkt uit een onderzoek van Gallup (bron: "State of the Global Workplace" - Harter, 2021). Ze voelen zich beter op hun plek. En dat is belangrijk. Het zorgt namelijk voor een hogere retentie bij werknemers om bij een organisatie te blijven.
Reden 3: gelukkige medewerkers zijn creatiever
Gelukkige medewerkers zijn intrinsiek gemotiveerd, blijkt uit een studie van Huang, L., Fehr, R., & Gopinath, C. (2019). Happiness and creativity. En intrinsieke motivatie stimuleert de creativiteit.
Reden 4: gelukkige medewerkers zijn minder vaak ziek
Tenslotte werd in deze studie: Berry, C. M., Carpenter, N. C., & Barratt, C. L. (2012). 'Do other-reports of counterproductive work behavior provide an incremental contribution over self-reports?' aangetoond dat er een positief verband is tussen werktevredenheid en een lager ziekteverzuim.
Logisch natuurlijk
Als we logisch nadenken kunnen we los van de wetenschappelijke onderzoeken ook wel bedenken dat geluk een bepalende factor is in werk.
2. Wat is werkgeluk?
Dale Carnegie schreef in het boek 'Hoe je vrienden maakt en mensen beïnvloedt' dat het gevoel van belangrijk-zijn 1 van de grootste verlangens is van ieder mens.
Ik denk dat dit 1 van de belangrijkste factoren van invloed heeft op het werkgeluk. Waarom?
Wanneer je je niet gezien of gehoord voelt op je werk, dan heeft dit directe invloed op je werkgeluk.
3. Wat beïnvloedt werkgeluk?
In het voorbeeld van de inleiding vertelde ik het al. Dit zijn de cruciale momenten die er toe doen om een goede werkgever te zijn. Als je op zo'n moment snipperdagen gaat afsnoepen, dan is de kans groot dat de medewerker zwaar teleurgesteld is.
Het gaat om verder kijken dan je bedrijfsregels. Veel meer kijken naar emotie en verbinding, dan naar cijfers en structuur.
Hier vind je 5 voorbeelden die invloed hebben op werkgeluk.
3.1 Werkomgeving en -cultuur
Hoe ziet de werkplek eruit?
Zijn de basics op orde? En is er bijvoorbeeld ruimte om te 'spelen'? Denk aan even ontspannen tussen het werken door. Of even op een andere plek werken. Vrijheid en flexibiliteit zijn fijn voor medewerkers. Dit vergroot het werkgeluk aanzienlijk.
Welke sfeer hangt er binnen het bedrijf?
Ik heb ooit eens bij een bedrijf gewerkt waar de directie voor de deur mocht parkeren, en het personeel achter het pand. Waarbij er koffie gehaald moest worden voor de directeur. Daarnaast dronk de directeur beneden bonenkoffie, en mochten de medewerkers boven filterkoffie halen.
Dit had directe invloed op de sfeer binnen dit bedrijf. Want wat voor signaal geef je dan af? Op mij kwam het over als 'ik sta boven jou.'
De sfeer binnen een bedrijf is ontzettend belangrijk. Stel daarom op hoe je het liefst met elkaar omgaat. En hoe je bijvoorbeeld feedback ontvangt en geeft.
Hoe bepaal je dat?
Nu effe geen ingewikkelde modelletjes. Dit kunnen we opschrijven op 1 overzicht. Zie hier:
Voorbeeld
1. Positief, energiek en informeel. Er hangt een relaxte sfeer, zoals bij een vriendengroep.
2. Open en eerlijk, met ruimte voor iedere persoonlijkheid. Van introvert tot extravert.
3. Feedback geven we elkaar continu. Daar plannen we geen feedback sessies en teammeetings voor in. Opbouwend en positief.
4. Conflicten praten we uit. Daarbij kijken we altijd naar de basis dat iedereen het beste wil voor het bedrijf. Zo kunnen we het volledig met elkaar oneens zijn, maar toch in verbinding blijven.
5. Iemand die het moeilijk heeft ondersteunen we met de groep. We verdelen het werk samen en zorgen ervoor dat diegene door de moeilijke tijd heen komt. Er is altijd ruimte voor een gesprek.
6. Door te lachen met elkaar, te delen over onze persoonlijke levens en door regelmatig iets leuks te doen. Ongedwongen.
Iedereen moet het kunnen begrijpen. Welke achtergrond ze ook hebben. Hou het dus simpel, kort en vermijd vage taal. Tip om vage taal te vermijden: ishetb1.nl.
3.2 Autonomie en verantwoordelijkheid
Thuiswerken mogelijk?
Medewerkers willen steeds meer zelf kunnen bepalen waar en wanneer ze werken. Denk aan hybride werken. Of volledig locatie onafhankelijk.
Bied, waar het kan, zoveel mogelijk vrijheid aan de medewerkers. Maar check wel goed hoe je alsnog verbinding houdt met je team. En ja, dat kan echt prima digitaal.
Kan ik zelf mijn werk indelen?
Niet iedereen heeft eenzelfde biologisch ritme. De een werkt beter in de avond, de ander beter in de ochtend. Bied medewerkers vrijheid om dagen zelf in te delen. Nu kan dit natuurlijk niet voor ieder werk. Bijvoorbeeld klantenservice medewerkers. Probeer dan alsnog zoveel mogelijk vrijheid te geven. Hoe je dat doet? Leg veel verantwoordelijkheid bij medewerkers.
Stel je klantenservice is open tussen 8.00 en 20.00. Deel in wie wanneer werkt, maar geef ze medewerkers ruimte om te ruilen onderling.
3.3 Waardering en erkenning
Hier gaat het vaak mis. Ieder mens wil het gevoel ervaren van belangrijk-zijn. Maar hoe bereik je dat?
Door waardering en erkenning te geven. En dat gaat echt verder dan een complimentje. Zo ken ik bedrijven die loonsverhogingen geven voordat een medewerker ernaar hoeft te vragen.
Daarnaast is waardering ook een functie omhoog. Een nieuwe uitdaging (bijvoorbeeld spreken op een event) of een stukje extra verantwoordelijkheid.
Laat zien dat je geeft om de persoon die bij je in dienst is. Waardeer hem of haar. Consistent.
3.4 Work-life balans
Het is niet meer van deze tijd om zoveel te werken dat je je gezin nog amper ziet. We willen werken en genieten.
Bied je medewerkers voldoende tijd voor hun privé-leven. En behoed ze ook echt dat ze niet constant aan staan. Dat wil zeggen, in de avond nog allerlei appjes ontvangen van werk. En op vrije dagen.
Verruit de meeste burn-outs ontstaan niet door te hard werken, maar door teveel vervelende gebeurtenissen bij elkaar opgeteld.
Bijvoorbeeld stress op werk en prive. Dan gaat het vaak mis.
Hoe geef je een goede work-life balans?
Zoals het woord 'balans' al aangeeft. Het moet in balans zijn. Bepaal bijvoorbeeld hoeveel dagen iemand mag thuiswerken. Of later komt in verband met het naar school brengen van een kind of andere speciale gelegenheden. Kijk meer hoe het werk goed ingepast kan worden in het leven van de medewerker.
3.5 Persoonlijke groei en ontwikkeling
Alles in het leven groeit. Wat niet groeit, sterft af.
Stimuleer altijd je medewerkers om te leren, groeien en ontwikkelen. Ik heb wel eens bedrijven van binnen gezien die niet in medewerkers durfden te investeren, omdat ze bang waren dat ze met die kennis weggingen naar de concurrent. Dan heb je het in mijn ogen niet begrepen.
Ik begrijp de angst ergens wel, maar ontwikkeling is gewoon iets dat erbij hoort. Het maakt je bedrijf beter. Als medewerkers niet meer kunnen groeien met kennis en ontwikkeling, dan gaan ze:
A. Weg, omdat het bij de concurrent wel kan.
B. Vastroesten, omdat er niets meer te leren valt.
Stimuleer kennisdelen en opdoen.
Hoe stimuleer je persoonlijke groei?
1. Opleidingsbudget
Geef medewerkers, naast loon, een jaarlijks budget om te ontwikkelen. Van dit budget kunnen ze bijvoorbeeld cursussen of opleidingen volgen.
2. Stimuleer kennisdeling
Bijvoorbeeld workshops voor en door medewerkers.
3. Coaching
Soms merk je dat iemand vastzit. Adviseer een goede coach, of vraag de medewerker zelf of een coach te zoeken.
4. Praktische tips voor het vergroten van werkgeluk
4.1 Bied ruimte voor creativiteit
Bijvoorbeeld door regelmatig samen te brainstormen. Het gesprek te voeren van lastige dilemma's met je medewerkers. En geef beslissingsbevoegdheid.
4.2 Vermijd teveel 'afstem' momenten
Die ene tekst even afstemmen met pietje. Dan ook jantje nog even aanhaken. Voor je het weet ben je maanden verder, maar is er nog niets gedaan. Een veelgehoorde frustratie van medewerkers. Het vertraagt je werk en verlaagt de invloed. En daar worden medewerkers ontevreden en gefrustreerd.
4.3 Vermijd teveel hierarchie
Hiervoor schreef ik al over de directeur die bonenkoffie dronk en de medewerkers mochten boven filterkoffie halen. Teveel hierarchie zorgt voor afstand tussen werkgever en werknemer. En dat leidt weer tot ontevredenheid. Verklein die afstand zoveel mogelijk.
4.4 Stimuleer leiderschap en autonomie
Geef medewerkers verantwoordelijkheden en laat ze zelf zoveel mogelijk keuzes maken. Nog belangrijker: geef ze ook ruimte om te experimenteren en exploreren. Gewoon is even een project uitproberen dus. Om het zelfvertrouwen te vergroten en nieuwe dingen te leren.
Conclusie
Wil je je werkgeluk vergroten? Begin dan vandaag met de kleine stapjes. Start bijvoorbeeld eens met meer waardering in herkenning. Kijk daarna hoe je bijvoorbeeld het stuk kunt opnemen.
Veel succes!